2014. március 12., szerda

Izom, csillapodj!

Tudtam, hogy elpuhultam, na de hogy ennyire? Másfél hónapot küzdöttem egy gyökérkezelt foggal, hetente látogattam a fogorvost, volt antibiotikum, probiotikum, szentségelés, a jó élet, emberkínzás, fogba a tű, tűvel röntgen, még háromszor, folyik a nyálam, nem csukod be, megfulladok, de nem ma(!), sose lesz vége, de igen, kitisztítjuk, látom a fényt, nincs is alagút, megint gyulladt, majd a gyógyszer, hagyjál békén, nem jövök, nagyon fáj, na jó jövök, szépen gyógyul, még két alkalom, gyökértömöm, nem hiszem el, végleg tömöm, áldjon az ég! 
Boldogság öntötte el kicsiny szívemet, hisz már amúgy is letelt 1 hónap a két hónapig felhasználható spinning bérletemből, úgyhogy 'very happy' voltam, mert január végén ismét mehettem edzeni! Továbbra is tartottam magam a heti két edzéshez. A második edzésen láttam, hogy igen elszánt a jónép, sokan tüsszögtek, köhögtek és nemámhogyám otthon maradtak volna, neeeem! Elárasztották a termet a vírusaiktól tocsogó izzadságcseppjeikkel és fertőzött lélegzetükkel!!! Mondanom sem kell, hogy simán benyeltem egy szép kis vírust, ami három hétig elhúzódott, úgyhogy ágyő fittség.

Jógával kezdtem el visszatérni a rendszeres mozgáshoz, megerőltető, mégis kíméletes, szóval az egyik kedvenc mozgásformám :) Pár napja úgy gondoltam, hogy bekeményítek, éljen a Rock'n'Roll! Egy rövid, de intenzív kardió intervall mellett döntöttem.... Éreztem közben is, hogy ez nekem egy cseppet brutális lesz, de mindig úgy vagyok vele, hogyha egyszer belekezdek valamibe, azt 'csakazértis' végigcsinálom és 'csakazértis' 120%-on! Plusz az is benne volt, hogy a bemelegítésen és nyújtáson kívül a ténylegesen durva rész "csak" 16 perces és az ösztöneim azt súgták, hogy azt a kis időt már fél lábon is - és tényleg elég sokat kellett fél lábon ugrálni - kibírom.

Erre tessék, olyan izomlázam van, amilyet még nem látott a világ! Évente talán kétszer érzem ezt a kínt, ilyenkor mindig nekiállok bújni a netet, hátha találok valami fantörpikus tippet/trükköt, ami helyreránt. A meleg vizes fürdőre és a melegítős balzsamra szavaztam, de nem nagyon segít... türelmesen ki kell várnom a 3 nap regenerálódási időt (már csak 1 nap!), de azért a jóleső nyújtásokat engedélyeztem magamnak.


Bővebben az izomlázról

Mi okozza?
- rossz vérellátottság
- oxigénhiány
- tápanyagok hiánya
- anyagcseretermék felszaporodása következtében kialakult savas környezet
- mikrosérülések keletkezése az izomban

Korábban úgy szólt a fáma, hogy az izomszövetben felszaporodó tejsav a ludas, mára azonban új elméletek láttak napvilágot. A hosszú igénybevétel után az izmokban mikrosérülések keletkeznek, ezeken a sérüléseken keresztül víz áramlik a szövetbe, ami feszíteni kezdi az izmot. Erre a szervezet kalciumot szabadít fel és küldi a felmentősereget - a fehérvérsejteket -, hogy enyhítsék az izomban keletkező szakadásokat és gyulladást, de hiába, mert baromira fáj!

Ha már izomlázad van, hogyan enyhítheted a fájdalmat?
- váltott hideg-meleg vizes fürdővel
- meleg borogatásssal
- sima meleg vizes fürdővel
- szaunázással
- gyulladáscsökkentő kenőcsök használatával
- meggylé, almalé, almaecet, ásványi anyagot tartalmazó pezsgőtabletták fogyasztásával

Hogyan kerülheted el? /megj.: hát én már sehogy :'D/
- a bemelegítés időtartama legyen legalább 5-10 perc
- mozgasd át az összes izomcsoportot
- edzés után nyújts le, végezz légzőgyakorlatokat
- pótold az ásványi anyagokat mozgás előtt és után (kálcium, magnézium)


Halálra kell rettenned, ha izomlázad van?
Semmi esetre sem! Ez csak annyit jelent, hogy intenzív edzésen vagy túl és a szokásosnál jobban leterhelted az izmaidat. Max. három nap alatt elmúlik, ne aggódj, csak érezd, hogy élsz és vannak izmaid!


... és ha soha nincs izomlázad?
Örülj neki! Ez nem jelenti azt, hogy nem edzettél teljes erőbedobással (de tedd a szívedre a kezed és ha tényleg félgőzzel edzel, akkor mostantól adj bele mindent!), csak annyit, hogy ismered a határaidat és nem léped túl őket. Attól még fejlődsz te is, don't worry!


Rádolgozhatsz az izomlázra?
Lelked rajta, véleményem szerint inkább pihenj, de ha mindenképpen szeretnél valamit csinálni, akkor végezzapró sérülések nem romlanak tovább, ha ráedzel és a regenerációs folyamat sem lassul, de azért három nap kihagyás még nem katasztrófa, regenerálódj nyugalomban!
kíméletes nyújtó gyakorlatokat. Több vizsgálatban is kimutatták, hogy az izomban keletkező


Forrás:

http://www.webbeteg.hu/cikkek/sport_egeszseg/2509/izomlaz
http://www.biotechusashop.hu/your-body/2013/09/05/kezel%C3%A9s/
http://hu.wikipedia.org/wiki/Izoml%C3%A1z


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése